Tændrørs farve på en MPI?

2014-09-14 14:07:11

Jeg tjekkede tilfældigvis mine tændrør idag på min cooper fra 93.
De to midterste var helt sorte af sod, mens de to yderste havde en fin nøddebrun farve, efter som jeg har kørt knallert i nogle år vil jeg mene nøddebrunt er godt. Mener i det er nødvendigt at skifte tændrørene fordi de to af dem er sorte og sodet til?
Til info så har jeg skiftet lidt frem og tilbage imellem et nyt og gammelt luftfilterindlæg, nu sidder det nye i og den kører sådanset fint. Grunden til jeg har skiftet lidt frem og tilbage med luftfilter er at jeg ikke har kunne jokke sømmet i bund, da den så ville "drukne" lidt omkring 3000 rpm. (det gør den stadig, men der er ikke helt så slemt mere som det var før)

Jeg har billeder af tændrørene hvis i selv vil vurdere

Mvh Thomas

tommy2305

Hej Thomas.
Tændrørene skal altid være ens.
Så et eller andet er der nok galt. Men prøv at skifte tændrør.
Sådan en indsprøjtningsmotor skal ikke have problemer med at tage gassen. Det burde motorstyringen sagtens kunne finde ud af, med diverse følere og jeg ved ikke hvad ;-)
Prøv også at få lavet en kompressionsprøve. Måske toppakningen er utæt, eller ventil bøvl.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 2014-09-14 17:35:43


Okay, jeg skal have en ny udstødning på om en uges tid, så må jeg lige høre om mekanikeren kan måle kompression på cylinderne. Mange tak for svaret :-)

tommy2305

Svaret d. 2014-09-14 19:14:13


Tilbage