SKAT er HELT galt på den...en lille historie..

19-05-2011-17:40:02

Endelig kom dagen d. 18. maj da min MOKE var klar til toldsyn. Efter at have fundet ud af at den veje-seddel jeg fik lavet på den sidste år var forældet, måtte jeg endnu engang en tur på en Kgl Priviligeret vægt og få bilen vejet igen. Derefter til toldsyn. Alt var fint.

Bagefter gik turen til SKAT i Tåstrup i bilen. Da jeg endeligt blev kaldt ind, afleverede jeg papirerne fra synshallen, samt øvrige dokumenter. Manden bag skranken sagde: Hvad er dog det for en bil?``, hvortil jeg svarede, at jeg var kørende i bilen, for jeg regnede jo med at de skulle besigtige den.
``Nej nej...det bruger man ikke mere``, svarede han høfligt, hvilket jeg jo så måtte tage for pålydende.

Jeg fik at vide at de desværre havde så travlt, at de ikke kunne behandle sagen nu, men der ville gå 1-2 uger og så ville jeg have svar.
I slutningen af 3. uge havde jeg stadig intet hørt, og ringede for at rykke. Damen i telefonen sagde at de stadig ikke havde behandlet sagen og at jeg måtte have lidt tålmodighed. Det syntes jeg jo egentlig at jeg havde, men måtte så vente en uge mere, sagde hun.

Dagen efter blev jeg ringet op af SKAT. ``Du er nødt til at komme ind med bilen og fremvise den for os, for vi kan ikke finde ud af hvad vi skal have i afgift``, var svaret fra SKAT.
Nu blev jeg ærlig talt en smule stram, for jeg havde jo haft bilen med derinde én gang tidligere og fået at vide at man ikke brugte at fremvise mere....
``Betaler i så de ekstra omkostninger til endnu et sæt prøveplader eller trækker det fra i afgiften``, spurgte jeg lidt ironisk, hvortil damen i røret sagde at det kunne man sandelig ikke! Godt så.
Fredag d. 13. maj! vendte jeg så tilbage til skat med min MOKE for endnu engang at fremvise.

Der kom en lidt ældre herre ud med blok og blyant og så begyndte han at kigge...
Han spurgte til motorstørrelse og om bilen var bygget sådan fra fabrik og hvilken undervogn den havde og om den i øvrigt var at sammenligne med en Mascot... Vi sludrede lidt og inden vi skiltes, spurgte jeg om en revne i kallechen og et revnet sidespejl trak noget fra i afgift? ``Jamen det gør det da, svarede manden, og så griflede han igen...
Besigtigelsen af bilen sluttede her og jeg ville høre mere indenfor en uge.

Idag torsdag var der så stadig ikke noget i postkassen og jeg fattede telefonen og ringede SKAT op igen.
ventetiden i telefonen gik med at høre om at SKATs medarbejdere var på kursus og hvilke andre ting SKAT ellers kan tilbyde, blot du selv har en computer...Endelig kom en dame i røret...
Hun fik stelnummeret og kunne oplyse at sagen var afsluttet igår.
``Jamen hvad er man nået frem til?``, spurgte jeg lidt forventningsfuldt...

``Jamen det er jo en Mini Cabriolet, og du skal betale 11.875 kroner i afgift``.
Først fornemmelsen af chok og derfter prøvede jeg at rette damen: ``Det er ikke en Mini Cabriolet.....-det er en Mini MOKE!``, svarede jeg...

``Jamen det står der altså her``, svarede hun tilbage.
Jeg fastholdt at afgiftsgrundlaget af en Mini Cabriolet var HELT anderledes, eftersom sådan et køretøj jo var væsentligt dyrere fra nyt. ``Jamen så må du jo klage``, var svaret....

Og DET har jeg tænkt mig at gøre!!!

Moralen i denne fortælling er, at jeg hele vejen igennem har skullet dokumentere hvilken køretøj jeg er ejer af. Til punkt og prikke har det på papirerne heddet ``British Leyland Cars`` og Morris MOKE.

Hvordan kan SKAT så pludselig omdøbe bilen til en Mini Cabriolet? Måske for egen vindings skyld.
Heldigvis har jeg papirer der dokumenterer hvad andre har betalt og at der er tale om en MOKE og IKKE en Mini Cabriolet. Men ærgeligt at vores system prøver at tørre de mennesker de er sat til at hjælpe og som betaler deres løn.
Endelig kan jeg til slut fortælle, at bilen bliver veteran næste år og skulle vi ikke blive enige om prisen, så venter jeg blot dertil.

God weekend.

Anders E

SKATs fornemste opgave er at gøre livet så besværligt for dig, at du som hovedparten af de danske bilejere går i banken, forgælder dig yderligere, og indkøber et styk smart, moderne, sikkert, euro norm 4 eller 5 ? køretøj. ;-)
De er da holdt op med at besigtige bilerne? Mig bekendt klarer synshallen det.
Carsten.
PS. Fin historie. Meget informativ.
PPS. Når så du så har skabt eller forøget din gæld, ved politikerne lige præcis hvor de har dig!! ;-)

jelshøj

Svaret d. 19-05-2011-17:54:23


Tak for ordene....

De ville se den for de kunne ikke finde ud af hvad det var og hvordan den skulle vurderes....eller rettere HVAD den skulle vurderes til.... Og så er det jo nærliggende, set fra SKATs side af skranken, at opkræve registreringsafgift af en Mini Cabriolet.... .selv om det INTET sted er nævnt i papirerne.

Anders E

Svaret d. 19-05-2011-18:34:12


Der kan da umuligt kun være éen moke indregistreret?
Kan man ikke få en kopi af registreringsattesten for en anden, hvor den er indregistreret som en moke eller?

julianfalck

Svaret d. 19-05-2011-18:45:29


Jeg HAR da papirer, som Jacob har printet fra SKATs egen tast-selv service...Men dem kan SKATs folk åbenbart ikke selv finde... ;-)

Så dem stikker jeg i snuden på dem....

Anders E

Svaret d. 19-05-2011-18:51:32


Man græmmes..........
Hvordan tror de lige, vi ellers opfatter deres evner, når der er virkelig tunge sager på bordet..........
Håber sgu du kan lukke kæften på dem, Anders :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-05-2011-19:15:02


øhhh, er det ikke noget med vores stats minister er insolvent?

julianfalck

Svaret d. 20-05-2011-01:51:14


:-) Jo da. Han følger vist den flok, der pga. husprisernes fald faktisk er teknisk insolvent. Skylder mere i huset, end det er værd.
Man hvad fanden. Manden har jo også ``kun`` haft en millionindtægt i årevis, så han kan umuligt få det til at hænge sammen.....
Men han gør da et stort nummer ud af at kalde sig ansvarlig, når det gælder økonomisk politik. Så vi behøver jo slet ikke bekymre os.;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-05-2011-09:09:37




Art Personbil
Mærke MORRIS
Model MINI
Typebetegnelse MOKE
Registreret 1. gang 10-02-1966
Karosseri type
Antal døre 2
Motor, volumen (cc) 848
Motor, ydelse (hk) 34
Antal gear 4
Drivkraft B
Kørte (km) 22000
Ekspeditionsdato 18-10-2010
Værdiansat pr. 18-10-2010
Oprindelig nypris inkl. afgift (kr.) 9297,00
Afgiftspligtig værdi (kr.) 3700,00
Handelspris inkl. afgift (kr.) 7585,00
Registreringsafgift (kr.) 3885,00

austin7

Svaret d. 20-05-2011-18:26:19


Beregn registreringsafgiften, ved import af køretøjer over 35år.
Registreringsafgiften for importerede køretøjer beregnes ud fra den ``afgiftspligtige værdi``, som er den værdi køretøjet havde som ny, uden afgift.
Ved køretøjer over 35 år, beregnes afgiftsgrundlaget med 40 % af den oprindelige afgiftspligtige værdi. - men aldrig mere end køretøjets oprindelige pris som ny.
Når du kender køretøjets oprendelige pris, uden afgifter, kan du via nedenstående beregningsform finde den afgift som skal betales til staten.
Nypris inden pålagte afgifter :


Afgiftgrundlag :
0 40% af bilens nypris, uden afgifter.
Afgift standard :
0 105% af 0 (max af 6200)
Afgift rest :
0 180% af resten
Afgift total :
0 Afgift til staten.
Der taget forbehold for evt. ændringer i loven, og veteran.dk frasiger sig alt ansvar for beregningerne.


http://www.veteran.dk/artikel/import/beregn.php

austin7

Svaret d. 20-05-2011-18:29:17


Ha ha ... velkommen i møllen hos SKAT. Jeg har også været der, og selvom jeg brugte flere år på det, så lykkedes det til sidst at vinde (næsten). Jeg endte med at få penge tilbage efter lange (og mange) breve til vurderingsmanden i Tåstrup. De ville dog på intet tidspunkt ændre ordlydende på registreringsattesten, som de bare overførte fra den svenske attest. Min bil er i dag en ``Austin Cooper 850``. Og selvom jeg flere gange har forsøgt at overbevise SKAT om, at der findes ikke sådan en bil, så vil de ikke ændre det :-O

/Kenneth

KennethDK

Svaret d. 23-05-2011-09:24:33


Kan kun tilslutte mig alt det her om SKAT. De er håbløse. Jeg ville have ordnet papirerne på min så det passede med motoren. Den hed Morris Mini 1000 1976, og der var også tal på samlet vægt og antal hk. Der er jo så kommet 1300 motor i, så jeg ville ikke have problemer med SKAT. Min mekaniker hjælper til med alt papirarbejdet, men til ingen som helst nytte, da den er registreret som en Clubman GT på grund af motorstørrelsen, og hos SKAT hedder den Morris Mascot 1976 og intet om vægt motorstørrelse eller hk. Vi er simpelthen et Uland, hvad der angår klassiske og veteranbiler. :-S

Moveso

Svaret d. 26-05-2011-16:20:07


Ny update på mit afgiftsproblem:

SKAT har langt om længe reageret på min klage over afgiftsspørgsmålet på min MOKE. De mener ikke at de er på afveje og at min bil virkelig må have kostet omkrin 40.000 som ny i 1977!
Gad vide hvor de har det beløb fra...Når det handler om at kradse skattekroner ind, går den sq ikke at sige at jeg synes at de skal have OMKRING hvad de nu skal ha`...!

Naturligvis er der klaget over afgørelsen og SKAT har videresendt min klage til Motorankenævnet. Jeg skal så vente yderligere.....

Hen på sen-sommeren får jeg formentlig svar derfra...og hvor meget sommer er der så tilbage til at køre i en åben bil ?!?

Så den får sq nok lov at holde til 18. april næste år, for SÅ er den nemlig VETERAN! Og så er der jo en anden beregningsmodel for registreringsafgiften! Så bliver der nok oveni købet til en god rødvin når pladerne er på... ;)

Tja....sørgeligt at det danske afgiftssystem er som det er...

Anders E

Svaret d. 11-08-2011-18:14:12


ret så sørgeligt---

julianfalck

Svaret d. 11-08-2011-18:52:43


Læse stof om den.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.automobile-catalog.com/make/leyland_australia/mini_moke/mini_moke/1977.html&ei=ttlGTreeNMPs-gbvuJz-Bg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=4&sqi=2&ved=0CEcQ7gEwAw&prev=/search%3Fq%3Dmini%2Bmoke%2B1977%26hl%3Dda%26rlz%3D1C1CHKW_daDK428DK428%26biw%3D1440%26bih%3D813%26prmd%3Divns

austin7

Svaret d. 13-08-2011-22:13:13


Nyt i sagen:

19.november skrev jeg en mail direkte til vores nye skatteminister. Jeg har forklaret ham sagens akter og igår d. 6. december fik jeg svar fra chefen for ankenævnet under SKAT, der af ministeren havde fået til opgave at kigge på min sag.
Jeg bliver blandt andet takket fra skatteministeren for min henvendelse, og nu til det bedste af det hele: Jeg er lovet en afgørelse inden jul i år! :D

Tak for det.

Anders E

Svaret d. 07-12-2011-22:37:09


Jeg har vist ikke fået nævnt, at Ankenævnet under skat kunne give mig en afgøresle senest til august.... 2012! Så var endnu et toldsyn jo påkrævet, da det andet ville være forældet..

Derfor min henvendelse direkte til skatteministeren. ;)

Anders E

Svaret d. 07-12-2011-22:41:15


Nye ministre skal jo gøre deres hoser grønne ;-) Det ser jo godt ud for os almindelige naive borgere........
Måske han kan få sin departementschef til at lægge lidt pression på Skat :-)
Håber du får en ``julegave`` ud af det.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-12-2011-22:56:53


Gode historier lad os sende sagerne/klagerne direkte til Skatteministeren.

fullrace

Svaret d. 07-12-2011-22:58:37


Hej rødder
jeg har lige hørt, at Skat i år har aflyst deres krybbespil op til jul !! De kan ikke skaffe 3 vise mænd !!
Knast

knast

Svaret d. 08-12-2011-07:48:08


Tilbage