Overgang i generator?

24-02-2006 09:32:22

Hejsa..

Jeg har på det sidste, når jeg har kørt i min van, opdaget at når omdrejningerne kommer over 1600 o/min laver generatoren mere strøm.
Altså varmeapperatets blæser lyder kraftigere, lyset i instrumenterne bliver stærkere, og det samme gør lygterne. ( Kan af gode grunde kun kontrollere forlygterne..?!)

Nogen der ved hvad dette kan skyldes, eller har haft samme problem?
Jeg ved ikke om det gør noget, men det kan i følge mit hovede ikke være korrekt.
Jeg har ikke haft et voltmeter på for at måle hvor meget den lader i henholdsvis tomgang, osv...

Jens-Ole

Mvh. Jens-Ole

Jens-Ole

Svaret d. 24-02-2006 09:32:39


Det skyldes ikke overgang i generatoren... jo hurtigere generatoren bliver "svinget rundt" jo mere spænding kommer der ud... derfor lader den meget lidt i tomgang men meget i høje omdrejninger. hvis dit batteri er lidt "slidt" og spændingen ikke er så høj så er det generatorens spænding dit lys kører på når du er nået op i de høje omdrejninger... du skal være velkommen til at ringe hvis min underlige forklaring ikke var forståelig... ;) 22181757

Hilsen H.C. Hansen
Miniklub Midt/Vest
Elektrofagtekniker

H.C. Hansen

Svaret d. 27-02-2006 16:45:40


ok.. Den del er jeg til dels med på.
Men det sære er, at jeg kan starte bilen, og lys og det hele virker som det altid har gjort. Så kan jeg køre lidt rundt, og lige pludselig begynder den at lade voldsomt meget mere, når den får lidt flere omdrejninger. Faktisk lader den så meget, at i stedet for at lyset i instrumentbordet, der normalt har et lidt guligt skær, bliver helt hvidt! Sådan helt skarpt hvidt som var det en halogenpære..
Og det samme gælder jo så for resten også. Blæser, blinklys osv....

Det virker altså noget mærkeligt i mine øjne...

Jens-Ole

Svaret d. 27-02-2006 22:20:07


Hej Jens - Ole!

Det skyldes nok, som H.C. Hansen siger, at dit batteri er ved at være lidt slidt. Jeg kører med dynamo, og min Mini gjorde det samme. Især når den var ved at være tør for batteri.... Da jeg skiftede batteriet forsvandt "problemerne"

mvh,

Christopher (stoofi)

stoofi

Svaret d. 28-02-2006 12:12:01


Det lyder underlig Jeg tror du skal finde voltmeteret frem og måle spændingen fra din generator f.eks. ved starter relæ, når du oplever fænomenet. Du kunne evt. trække et par ledninger ind i kabinen så du kan overvåge spændingen mens du kører. Jeg vil tro du max. burde måle lidt over 14 volt.

Hilsen Bjørn.

ursus

Svaret d. 28-02-2006 14:46:02


prøv at sætte et volt meter et eller andet sted i motorrummet (selvfølgelig en konstant + og -) og så gas lidt op for din stakkels mini... i tomgamg vil du nok ikke (i dit tilfælde) have andet end 11-12 volt men når du så gasser op skulle den ikke komme ret meget over 14 volt. kommer den den væsentlig højere op så er den galt med din generator. men vil nu stadig gætte på batteriet. men igen ring bare hvis det går skævt for dig... eller også hvis du bor i nærheden af viborg så kan jeg sagtens komme forbi og kigge til den. :D

H.C. Hansen

Svaret d. 01-03-2006 18:36:53


Tilbage